Känn ingen sorg.

----------------- ----------------
 
Känn ingen sorg.
 
----------------- -----------------
 
Skevheten och tafattheten.
Att hålla kvar, inte titta bort.
Flytta framåt: lyfta.
Det är sparkar av konfetti och glittrande jubel mellan revbenen.
 
 
-------------- Eller: ---------------
 
 
Du vet, den där känslan av solblekt träpanel under handflatan.
Du vet, nattlyktors glitter över ojämnt lagd asfalt. 
Du vet, din bild i en avskavd spegel med ojämnt glas.
Du vet, fräknarna du aldrig fick.
Du vet landshövdingekropparna med gungande gatlyktor emellan.
Du vet, bulldoft över hela majorna mitt i natten.
Du vet, att öppna sin ölflaska mot en trottoarkant, få ljummet skum över handryggen.
Du vet, att möta sin trettonårsångest med sitt tjugoåttaårsjag på en och samma gatsten.
Du vet, den där gatstenen. Den som har fått se allt. Det skeva.
Och det andra med.
 
-------------- ---------------
 
Jag är så glad. Det var länge sedan jag såg en film, eller någon annan kreativ iscensättning för den delen,
 som är så mycket hemma. Det är inte jag, långtifrån. Varken handlingen eller någon särskild av karaktärerna. Eller drivet.
Men skevheten.
Tafattheten.
Och att den får finnas.
 
http://www.happywall.se/fototapet/musik/kann-ingen-sorg-for-mig-goteborg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0