Peter Pan loves me.

 
 
 
 
 
Eftersom jag är retarderad och inte förstår hur jag blir medlem på Pinterest, så kommer här en liten mini-moodboard: den här bruden är så satans snygg och har kläder att dö för. Sån här ska jag också se ut i sommar. Fortsättningen av sommaren. Måste bara skaffa en rödlackerad bil först...
 
En annan grej jag höll på att glömma: 
inför Way out west så fick jag för mig att sy på en krage till en blus jag använder alldeles för sällan. Så här då va:
Man tar ett tyg. I det här fallet från ett plagg man aldrig använder och aldrig kommer att använda, och som inte alls är bra att spara "ifall man någon gång...". Sen kollar man på den här tutorialn. Då ser man ungefär hur stor man ska göra skissen på kragen, ta ett A4 och skissa upp liksom. Anpassa ev lite till (större/mindre skarp sväng...) plagget du vill sy den på, om du som jag vill sy fast den, och inte ha en avtagbar krage. Klipp ut skissen. Lägg på det dubbelvikta tygets avigsida, rita efter kanterna, nåla fast tyget så tygsidorna inte glider omkring, och klipp ut.
 
 
Gör exakt samma sak en gång till. Tataa! Sy ihop kragdel 1, lämna en liten öppning förslagsvis i nack-delen för vrängning. Vräng. 
Gör exakt samma sak en gång till.
 
Nu har du en sån här stilig korv. Eller förhoppningsvis två.
 
I mitt fall var det som så att nack-delarna var lite för långa, så jag kunde klippa av en bra bit på bägge. Detta innebar att "hål"-delen försvann helt och alltså inte behövde sys ihop. Jej!
Sen nålade jag fast delarna (börja med den främre delen, alltså ej nacke-delen!) på innersidan av kanten av halsringningen, hela vägen runt. Sy fast. Bak i nacken överlappade de varandra lite, så jag korrigerade detta lite för hand. Skulle säkert kunnat gjorts snyggare men vafan. Snart har jag så långt hår att ingen ser nacken ändå!
 
Stryk, stryk! Speciellt om du som jag inte hade tid att sätta i något stadgande flicelin mellan krag-lagren...
 
 
Mycket fint, mycket fint! 
Kragen gjorde stor succe faktiskt, men mer om det imorgon....:) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0